Racist, of realist? - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Michelle Menick - WaarBenJij.nu Racist, of realist? - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Michelle Menick - WaarBenJij.nu

Racist, of realist?

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

04 April 2012 | Zuid-Afrika, Bloemfontein


‘Don’t wave at them. SHOOT THEM’, zegt Gert als ik vanuit de auto naar FUNSA zwaai die met een vlag langs de kant van de weg staat te zwaaien om aan te geven dat er weg werkzaamheden zijn. Dat wordt hier niet gedaan met borden, het plaatsen van een bord is namelijk duurder dan vier mensen aan het werk te zetten. Die de hele dag in een snik hete zon met een oranje vlag aan een stok staan te zwaaien.

Zuid-Afrika heeft een overvloed aan FUNSAS: Fucking Useless New South Africans. Toen in 1991 de Apartheid era ten eind was duurde het niet lang voordat er ook zwarten in de overheid kwamen. In 1994 werd Nelson Mandela gestemd tot president en werd gezien als de hero van Zuid-Afrika, maar het was het begin van een puinhoop waar Zuid-Afrika later in zou veranderen.
Het is de politieke overheid in Zuid-Afrika die het land naar de afgrond leidt. Niet alleen schijnt president Zuma ooit iemand verkracht te hebben en word hij momenteel beschuldigd van corruptie, ook andere politieke leden hebben een rugzak met strafblad. Toen de zwarte afrikanen na het einde van de Apartheid aan de macht kwamen zijn ze doorgeslagen: te veel, te snel. Zoals toen de zwarte afrikanen worden gediscrimineerd, worden nu de blanke afrikanen gediscrimineerd. Er is voor blanken geen werk te vinden en het de enige uitweg is iets voor je zelf te beginnen, zegt Claudia.

Ten eerste kun je bij de politie en militairen het spelletje ‘spot a white, win a prize’ spelen. Zwarten worden boven blanken verkozen. Wat zorgt voor waardeloze agenten vol van corruptie. Als Gert en ik onderweg aangehouden worden en Gert om zijn rijbewijs wordt gevraagd antwoord hij: ‘Driver’s license? I don’t have a driver’s license. We don’t need one in this country anymore’. Wat hij ermee bedoelt is dat agenten je geen boete meer geven, maar schuif ze wat geld toe en je mag verder rijden.
Daarbij komt ook nog dat de overheid beslist boerderijen van blanken op te kopen – voor de prijs die zij ervoor willen betalen, maar lang niet zoveel als de boerderij waard is – en geven de boerderijen vervolgens aan zwarten die het land verpesten. De opgekochte boerderijen worden aan de zwarten gegeven, maar die hebben geen enkel idee hoe het land met machines te bewerken. De boerderijen zijn vaak groter dan gewend en kunnen niet met de hand bewerkt worden zoals veel zwarten boeren gewend zijn. Het land wordt verpest en onbruikbaar. Niet alleen daardoor gaat het niet goed met de ‘farming’ in Zuid-Afrika, maar ook door het criminaliteit in de rural areas. Zelfs die zwarten onder elkaar, ze breken in, beroven en moorden. Ze willen meer, meer, meer. ‘Farming’ is niet meer aantrekkelijk voor afrikanen, wat zorgt voor daling van de productie van eten. Boerderijen zijn beveiligd met hekken, en niet een, nee meerdere. En voor ieder raam zie je tralies staalwerk. Zelfs binnen zijn enkele staalwerken te vinden voor de deuren. Je bent niet meer vrij, gevangen in je eigen huis.

En weet je wat de overheid nog meer heeft bedacht om zwarte hoger op te laten komen? Het percentage van je resultaten dat voldoende is om naar de universiteit te gaan is zover gedaald dat je met meer dan 30% een plekje in de universiteitsbanken kan krijgen. De situatie was dat van de blanke afrikanen 90% tot 95% naar de universiteit kon en van de zwarten, maar 40%. En nee, dan denkt de overheid niet laten we het onderwijs verbeteren, nee hoor, we laten het ‘passing rate’ gewoon dalen, dan kunnen al die andere leerlingen ook naar de universiteit. Het percentage zwarte afrikanen dat nu naar de universiteit kan is ineens 70%. Dat de leraren in de rural areas soms niet op komen dagen, seks hebben met de meisjes of alcohol drinken tijdens het lesgeven, dat maakt dan toch verder niks meer uit? Die Fucking Useless New South Africans zijn zo dom ze snappen er niks van.

Als ik met Gert in de auto zit en er vijf zwarte vrouwen voor ons rijden, zegt Gert: ‘I could kill five of them now. Haha. Oh no, the fat one will destroy my car’.
En als ik met Claudia in de auto zit en we langs een auto rijden waarop staat: Employment Assistance Program, is haar reactie: ‘You can’t employ the fuckers, because they live by their own rules’. Ik had daar niet aan gedacht, maar dat is het eerste wat er bij haar opkomt op het moment dat ze dat zag staan, zo hoog zit de haat en de frustratie naar de zwarten. En ik heb het zelf waargenomen, steeds als er iemand asociaal rijdt en zich niet aan de regels houdt, ja dan is het een zwarte. Maar dat de zwarten het werk doen in de mijnen voor gemiddeld 150 ZAR per dag (omgerekend ca. 15 euro), dat het de zwarte zijn die de rotklusjes oplossen in dit land dat maakt niets uit. Die 150 ZAR vindt Claudia zelfs nog teveel. Het blijven Fucking Useless New South Africans, toch?

Dit zijn een paar van de ‘incidenten’, het zijn niet enige en zeker niet de laatsten.

De bronnen voor dit stukje zijn meerdere mensen met wie ik heb gesproken en die mijn hun mening hebben verteld. Ik heb geen tijd om te controleren of het klopt, maar het laat zien hoe een gedeelte van de blanken hier over de zwarten denken. Het zijn niet mijn woorden.
Ze zijn zo opgevoed en weten daarom misschien niet beter?, vraag ik mijzelf dan af. Ik heb een man gesproken die zijn schoonzus van zijn huis heeft verbannen, omdat zij een zwart meisje heeft geadopteerd. ‘Maar wat kan dat meisje nou verkeerd hebben gedaan’, vroeg ik hem. ‘Dat maakt niks uit’, ze is zwart, op een dag zal ze ook zo zijn. Er zijn genoeg blanke babies die ze had kunnen adopteren, maar ze moest perse een zwarte’. Ik wist niet wat ik hoorde.
De meningen verschillen ook weer tussen stad en plattenland, en de region waarin men woont volgens mij. Er zijn natuurlijk ook mensen die er heeeeeeeeeel anders over denken. Maar dit heeft veel indruk op mij gemaakt en wil ik dus graag met jullie delen.

Wel heb ik een fantastische tijd (ik zit in de auto naar de kust Port Elizabeth en er lopen op dit moment 2 apen over de weg, lachen!)
Gisteren heb ik afscheid genomen in Joburg. Het is wel lastig om weer weg te gaan als het ergens vertrouwd voelt. De familie die mij deze 2 weken met zoveel warmte heeft opgevangen, ga ik onwijs missen. Dat betekent waarschijnlijk dat ik te lang ben blijven hangen ;-)
Het land hier is ZO mooi. En de mensen – begrijp mij door mijn verhaal niet verkeerd – zijn allemaal zo behulpzaam en vriendelijk! Mam, je zou blij zijn hoe beschermend ze allemaal zijn!

In mijn volgende verhaal ga ik jullie allemaal mooie dingen vertellen!

# Lesson Learned: Ik wist niet wat racisme was, tot dat ik in Zuid-Afrika kwam.


  • 04 April 2012 - 18:07

    Mama:

    missing you..what's new ;-)

  • 04 April 2012 - 21:10

    Tante San :

    Ha Michelle Belle,
    tja...wat moet je hierover zeggen? Geschiedenis kunnnen we niet veranderen .....we kunnen er misschien wel van leren en zelf beginnen met veranderen .Hier moet nog generaties overheen..lieve schat, dank voor je reisverslag en dat je dit met ons wilt delen. Horen, zien, zwijgen en zelf denken . We love you groetjes uit Suid-Limboland xxx

  • 05 April 2012 - 07:34

    Lisa:

    Meid, het is toch weer shocking, maar een goede ervaring om het van dichtbij mee te maken. Dat is het reizen he!!! Heftige ervaringen tot op het bot! Ik reis met je mee in gedachten!xxx Pas goed op jezelf!

  • 05 April 2012 - 16:25

    Coen:

    Hey Michelle!

    Indrukwekkend verhaal weer hoor!! Je schrijft heel boeiend moet ik zeggen!
    Geniet er met volle teugen van en pas goed op jezelf maar dat kun je volgens mij wel.

    groetjes en tot het volgende verslag,
    Coen
    ps Willem en ik missen je wel hoor in het Nieuws ;-)

  • 09 April 2012 - 11:59

    Simone:

    Lieve Michelle,

    Wat kunnen mensen nog rot tegen elkaar doen, maar dat zal vast nooit veranderen. Als iedereen wat verdaagzamer was zou de wereld een stuk mooier zijn.
    Ik vind dat je ontzettend goed kunt schrijven en kijk uit naar je volgende verhaal.
    Veel plezier en ik zeg het nog maar een keer, pas goed op jezelf!
    Dikke kus X

  • 09 April 2012 - 18:08

    Jeanne:

    Lieve Michelle,

    we leven met je mee en lezen met veel plezier en belangstelling je verslagen. Snap dat het moeilijk is om zaken van elkaar te scheiden. Wat is nou goed, en waar moet je je vraagtekens bij hebben.
    Levenslessen zijn niet alleen voor jou, maar ook voor diegenen die jouw verslagen lezen.
    Ik heb veel respect voor je. Zie uit naar de rest van je reisverhaal.
    Het ga je goed !!
    Met groet Jeanne


  • 10 April 2012 - 08:53

    Liza:

    Mooi dat je hier mee bezig bent! Wij hadden laatst een groep zuid-afrikanen, zwart en wit, uit bloemfontein voor 2 weken, en die vertelde dat er een 'braindrain' heerst, dat hoogopgeleiden nu het land verlaten omdat er in zuid-afrika vrij weinig te doen is, mede dankzij de corruptie van de overheid.
    Veel plezier op je volgende bestemming, ik ben benieuwd naar je verhalen!

  • 10 April 2012 - 09:01

    Kirst:

    Lieve Mies,

    je houdt er vast een gek gevoel aan over, je verhaal zet me wel aan het denken..

    lobi x

  • 10 April 2012 - 09:10

    Melissa:

    Wow mies, indrukwekkende verhalen! Ben bly dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier nog tijden deze leuke, leerzame reis!

    Loveyou!xx

  • 10 April 2012 - 11:56

    Marieke:

    Wat een bijzonder en aangrijpend verhaal Michelle over een bijzonder lastig onderwerp.

    Veel reisplezier, kus Marieke

  • 29 April 2012 - 15:48

    Annet:

    Ha die Michelle. het heeft even geduurd maar we infomeren wel geregeld bij mams hoor! ben je niet nieuwsgierig hoe het hier 40 jaar geleden was? Hoe gingen deze blanken toen om met hun zwarte medemens? Het zal een aantal generaties duren voordat dit enigszins veranderd is. Maar voorlopig neem jij ons mee op jouw reis en dat is prachtig! Tot een volgend keer! Liefs Peter en Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Bloemfontein

Globetrotting

!

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2012

Bye Bye Maleisië (deel 2)

23 Juni 2012

Bye Bye Maleisië

10 Mei 2012

Oud nieuws uit Zuid-Afrika

14 April 2012

Surfende sloppenwijk kinderen

04 April 2012

Racist, of realist?
Michelle

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 40653

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 25 Oktober 2018

Thailand & Cambodia

13 Juni 2014 - 22 Augustus 2014

Asian Stories

16 Maart 2012 - 06 Oktober 2012

Globetrotting

07 Oktober 2009 - 26 Oktober 2009

Off to the States!

Landen bezocht: