Surfende sloppenwijk kinderen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Michelle Menick - WaarBenJij.nu Surfende sloppenwijk kinderen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Michelle Menick - WaarBenJij.nu

Surfende sloppenwijk kinderen

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

14 April 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is ongelooflijk hoe snel de tijd gaat.

In 5 dagen ben ik van Johannesburg via de garden route naar Cape Town gereden met Vishal, een ingenieur uit India, die de afgelopen 12 jaar in Amerika heeft gewoond en nu voor een jaar in Zuid-Afrika woont.
Ik heb de world's highest bridge bungee jump gedaan, paard gereden door zand duinen langs de oceaan prachtig! Het was kort, maar te gek.
Nar die 5 dagen had ik ook weer zin om verder te gaan. Vishal is een aardige man, maar een 'foute' gentle man'. Als je om gaat lopen om voor mij de auto deur te openen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. 'Dat kan ik echt zelf wel', en ik sla de deur dicht om het zelf open te doen. Ik geef toe dat dat een beetje overdreven was, haha. Maar ach, ik houd nogal van mijn eigen ruimte en zelfstandigheid.
Rene mijn zuid-afrikaanse host mama zal ik haar maar even noemen, zei me dat ik ervan moest genieten 'being spoiled... ik zal de komende weken niet vaak meer in een 5 sterren hotel slapen'. Dus dat heb ik een beetje geleerd in deze week, als iemand mijn tas wil dragen, kan dat misschien ook wel heel fijn zijn..... Mijn koppigheid zit me alleen af en toe in de weg. Gelukkig kan ik er zelf erg om lachen.

Jeetje, ze zeggen het vaak, als je op reis gaat kom je jezelf tegen. En het is weer, maar het is leuk!
Soms kreeg ik het gevoel dat Vishal teveel op mijn nek zet, jeetje, dan kon ik echt GEK worden. Dat momentje voor mezelf heb ik nodig!

Afgelopen dinsdag ben ik aangekomen in Muizenberg/Fairways bij Rik. Rik is een klasgenootje en via hem ben ik terechtgekomen bij een gastgezin in een plaatsje een half uurtje van Kaapstad. Hij doet vrijwilligerswerk via de organisatie Projects Abroad en doet momenteel het surf project. Daarbij geeft hij surfles aan de kinderen uit de townships samen met nog een aantal vrijwilligers.
Rik heeft ook een sponsorloop georganiseerd voor de leerlingen van zijn basisschool. Met het geld dat hij heeft opgehaald investeerd hij in een busje van de surfschool om het op te knappen en veilig te maken zodat de vrijwilligers een project kunnen beginnen met iThembe 'hoop', een mooie school in een sloppenwijk. Met het busje willen zij de kinderen tijdens schooltijd ophalen om hen surfles te geven.
Ik ben mee geweest om de school te bezoeken en het is bizar om het contrast te zien tussen deze door een duits bedrijf gefinancierde school en de sloppenwijk dat de school omringt. 'Winkels' zijn gevestigd in van die grote containers, aan het begin van de wijk staan twee tenten waar je je kunt laten testen op HIV/STD's.
Toch is het buitengewoon bijzonder om te zien hoe de vrijwilligers deze kinderen weer laten dromen door ze uit hun wijk te halen en ze te laten proeven van de strand, het surfen en de golven. Ik hoop dat deze kinderen leren dromen.

Ondertussen heb ik ook lekker kunnen genieten van de golven, want ik heb namelijk deze hele week iedere dag even gesurfd. Heerlijk!
Cas Collier, de eigenaar van surfschool, is een rastafari met een eigen geloof, of onwetendheid, het is maar net hoe je het wilt noemen.
Cas gelooft niet in HIV. Hij gelooft dat AIDS niet bestaat, maar dat het tussen je oren zit en dat als je er niet in gelooft je het dus ook niet krijgt. Daarbij komt ook nog dat condooms een truc is van de overheid om het geboortecijfer te verlagen......Ik begrijp ineens dat er veel meer achter de aids verspreiding in afrika zit, dan alleen het onveilig vrijen. Het is het ongeloof.


  • 14 April 2012 - 16:41

    601227164:

    He schat prachtige verhalen, ik lees echter in geen enkel verslag, dat je mij mist. Haha, dat is een teken ,dat je geniet van alles wat je ervaart en geen tijd hebt om mij te missen ! kijk uit naar je volgende verslag. xxx NTB

  • 14 April 2012 - 16:52

    Lisa:

    Meisie, weer een avontuur in een avontuur! Blijf vooral schrijven, heerlijk om te lezen!xxx Pas goed op jezelf!

  • 15 April 2012 - 12:03

    Inge:

    lieverd, wat zie je een hoop.
    geniet ervan!! zou zo met je mee willen, hoor. xx

  • 16 April 2012 - 07:48

    Jeanne Van Meerkerk:

    Hoi Michele,

    Ik geniet van je verhalen, wat maak jij veel mee zeg!
    Ik blijf je volgen....
    Liefs,
    Jeanne

  • 16 April 2012 - 13:52

    Soraya:

    mooie verhalen! en ben blij dat je het zo naar je zin hebt! het is dan ook echt een super mooi land, en de wijn daar is zoooo lekker!!
    doe voorzichtig en geniet
    dikke kus van jelle en mij

  • 29 April 2012 - 16:03

    Anne:

    naieveling als ik soms ben dacht ik toen ik hoorde van jouw reis aan een lief meisje met een rugtas die de ene dag niet zou weten waar ze de volgende dag zou slapen. maar verre van dat. Je hebt goed ge netwerkt en voorwerk gedaan en daar pluk je nu de vruchten van. Ach en die deuren en tassen, laat het je aanleunen, het geeft die ander een goed gevoel en dat komt dan weer door jou, toch ook leuk? Peet en ik surfen op dit moment wat minder maar doen andere leuke dingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Globetrotting

!

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2012

Bye Bye Maleisië (deel 2)

23 Juni 2012

Bye Bye Maleisië

10 Mei 2012

Oud nieuws uit Zuid-Afrika

14 April 2012

Surfende sloppenwijk kinderen

04 April 2012

Racist, of realist?
Michelle

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 40653

Voorgaande reizen:

23 September 2018 - 25 Oktober 2018

Thailand & Cambodia

13 Juni 2014 - 22 Augustus 2014

Asian Stories

16 Maart 2012 - 06 Oktober 2012

Globetrotting

07 Oktober 2009 - 26 Oktober 2009

Off to the States!

Landen bezocht: